Na świecie istnieje 634 mln stron internetowych (stan na grudzień 2012)

Kobiety znacznie lepiej radzą sobie w prowadzeniu sklepu internetowego niż mężczyźni

94% użytkowników smartfonów korzysta z lokalnych rekomendacji Google

W ciągu 60 sekund na świecie rejestrowanych jest 80 nowych domen

Najefektywniejszym dniem do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest czwartek

Przeciętny człowiek wpatruje się w swój telefon średnio 34 razy dziennie

Najskuteczniejszą formą promocji sklepu internetowego oraz strony internetowej jest pozycjonowanie

Facebook ma każdego miesiąca 1 mld aktywnych użytkowników

80% stron internetowych posiada tło w jasnej tonacji kolorów

Prawie co drugi sklep internetowy prowadzony jest przez kobietę. Panie świetnie sobie radzą w tej dziedzinie.

W ciągu 60 sekund na świecie wysyłanych jest ponad 200 wiadomości email

43% osób posiadających smartfona planuje za jego pomocą podróże

48% osób uważa, że jeżeli strona nie wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych to firmie nie zależy na klientach

W ciągu 60 sekund na świecie wyszukiwarka Google odnotowuje 2 miliony zapytań

Częste aktualizowanie strony internetowej ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie

17.4% wszystkich odwiedzin na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych

Kwota jaką średnio wydaje użytkownik Internetu na zakupy w sklepach internetowych wynosi 250 zł

Najchętniej kupowane w sklepach internetowych są gry, sprzęt elektroniczny, filmy i muzyka, książki oraz odzież i obuwie

W robieniu zakupów w sklepach internetowych nieznacznie przeważają mężczyźni (54%)

Roczny koszt zwalczania cyberprzestępczości to 110 mld dolarów

Najpopularniejszą forma płatności w sklepach internetowych jest przelew bankowy, najmniej popularna jest płatność kartą płatniczą

Najczęściej wybieraną godziną do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest godzina 8:00

Produkty trudno dostępne w sklepach internetowych to: leki, meble, bielizna, a w szczególności artykuły spożywcze

Do roku 2112, na Facebooku będzie ponad 750 milionów kont zmarłych ludzi

66% użytkowników tabletów i smartfonów uważa, że długi czas ładowania strony jest frustrujący

W Internecie również panuje moda. Dostosowanie wyglądu strony www do panujących trendów korzystnie wpływa na odwiedzających

Ponad 70% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach po godzinie 18:00 ma zabarwienie erotyczne

Dzięki zakupom przez Internet kupując kosmetyki zaoszczędzisz aż 18%. To najbardziej opłacalny produkt w Internecie.

Najczęstszym językiem programowania przy tworzeniu stron internetowych jest język PHP

70% internautów preferuje poznanie firm przez artykuł, a nie za pośrednictwem reklamy. Z tego wynika, że internauci nie ufają reklamom

Łączna wartość wszystkich sklepów internetowych w Polsce wynosi 5,33 mld zł

Sanepid może skontrolować sklep internetowy jeśli ten w swojej ofercie posiada artykuły spożywcze

Przeciętny użytkownik smartfona opuści stronę internetową, jeżeli ta będzie ładować się ponad 5 sekund

Najczęstszym system operacyjnym w Smartfonach Polaków jest Android (59%) a jako drugi iOS (38%)

W 2012 roku do wyszukiwarki Google wysłano 1.2 bln zapytań. Zakładając, że jest 6 mld ludzi na Ziemi każdy korzystał z niej 200 razy

2.1 mld ludzi na świecie korzysta z mobilnego Internetu

68,8% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail to spam

87% stron internetowych posiada własną wyszukiwarkę. Ułatwia to życie użytkownikom gdyż nie muszą przeszukiwać całej strony

Blisko 95% ludzi w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Na drugim miejscu jest Bing z wynikiem 1.73%

W ciągu 60 sekund na świecie powstaje 571 nowych stron internetowych

Najpopularniejszą przeglądarką w Polsce jest Mozilla Firefox (41%), jako druga jest Google Chrome (29%) a trzeci jest Internet Explorer (16%)

55% transakcji przeprowadzanych w Internecie zaczyna się od wpisania frazy w wyszukiwarkę

69% użytkowników tabletów dokonuje za ich pomocą zakupów online przynajmniej raz w miesiącu

46% osób posiadających smartfona korzysta z bankowości mobilnej

Pewien człowiek nie został zatrudniony jako osoba sprzątająca ponieważ nie posiadał własnego konta e-mail

Obecne urządzenia mobilne posiadają aż 600 rozdzielczości ekranu. W roku 2012 było ich tylko 320

Rocznie ofiarą cyberprzestępstw pada 7 milionów Polaków - to 3 razy więcej niż zapada na grypę

Średnia prędkość Internetu to 2,3 Mbps co daje średni czas ładowania strony internetowej 6,7 sekund

24,3% z 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych świata posiada integrację z Facebookiem

Jeżeli firma zatrudnia 100 pracowników, którzy odbierają dziennie 15 e-maili, to w ciągu jednego roku koszt spamu wynosi 46 500 zł

4 na 10 użytkowników sieci społecznościowych pada ofiarą cyberprzestępców

Tworzenie strony w oparciu o system CMS sprawia, że administracja taka stroną jest porównywalna do obsługi programu MS Word

W pierwszym kwartale 2013 roku Google Analytics rozpoznał aż 435 różnych modeli urządzeń mobilnych

W 2014 roku w Internecie pojawiło się 54 mln stron internetowych w tym 36 naszego autorstwa

67% osób posiadających smartfona robi zakupy online

Ponad 50% sklepów internetowych w Polsce prowadzona jest przez jedną lub dwie osoby

58% stron internetowych używa narzędzia Google Analytics do sprawdzania statystyk swojej witryny

Internauci chętniej robią zakupy w sklepach internetowych jeśli wysyłka jest całkowicie darmowa

85% osób uważa, że strony responsywne są równie ważne co strony desktopowe

W zeszłym roku ofiarą internetowych oszustw i ataków padło 45% internautów

81% osób posiadających smartfona przegląda na nim strony

Najczęstszą pozycją logo na stronie internetowej jest lewy górny róg. To właśnie tam najczęściej szukają go odwiedzający

W 2015 całkowita wartość rynku internetowego w Polsce osiągnie próg 77 mld zł, to aż 4,1% PKB

Na świecie jest ponad 2,2 mld użytkowników poczty e-mail, a w ciągu każdego dnia jest wysyłane 144 mld wiadomości e-mail

Tylko 14% stron internetowych widocznych w sieci używa technologii HTML5

10 najczęściej popełnianych błędów przy projektowania kampanii mailingowej

przez: Studio Interaktywne Footstep Odsłony: 2439

mailing marketing internetowy kampanie reklamowe promocja firmy

E-mail marketing

E-mail marketing do tej pory jest uważany za jedno z najskuteczniejszych narzędzi do aktywizacji klientów, zarówno tych obecnych jak i tych potencjalnych.

Odpowiednio przygotowana kampania mailingowa polega na wysłaniu specjalnie przygotowanych e-maili aby pozyskać wartościowy ruch na stronę w celu promocji nowego produktu, dotarcia do konkretnie wybranej grupy odbiorców i docelowo - zainicjować transakcję. Kampanie mailingowe wpływają na zasięg produktu oraz pomagają budować silny wizerunek firmy wokół produktu.

Jednak większość marketingowców popełnia podstawowe błędy – szablon emaila nie jest zoptymalizowany dla typowych skrzynek odbiorczych. Wysyłane są emaile, które nie są odpowiednio sformatowane, zaprojektowane lub nawet stworzone. Obniża to nie tylko skuteczność kampanii mailingowej, lecz także powoduje brak zaufania – ludzie, gdy widzą rozlatującego się maila po prostu nie zwracają na niego uwagi.

Co należy więc zrobić, aby zoptymalizować kampanię mailingową do maksymalnej konwersji? Ogólnie, zależy to od tematu kampanii ale niezależnie od produktu czy usługi próbujesz to „sprzedać”, także zapraszamy do zapoznania się z kilkoma podstawowymi zasadami kreowania mailingu zoptymalizowanego pod względem wszystkich skrzynek odbiorczych:

1. Nie używaj edytora tekstu do komponowania wyglądu wiadomości email

Aplikacje biurowe i edytory tekstu takie jak Microsoft Office czy Open Office to świetne narzędzia do pisania dokumentów, jednak kiedy chodzi o skomponowanie lub zaprojektowanie wyglądu wiadomości email stanowczo odradzamy w ogóle nie używać edytorów tekstu. Wynika to z tego, że w momencie gdy kopiujesz tak stworzoną treść, obrazki i inne elementy z edytora tekstu do swojej skrzynki mailowej, aplikacja procesora tekstu kopiuje dodatkową, niepotrzebną ilość kodu prosto w źródło HTML wiadomości email. Może to zniszczyć wygląd wiadomości, a w najgorszym wypadku odbiorca może zobaczyć goły kod HTML zamiast sformatowanego emaila.

Zamiast tego, dobrym pomysłem jest skorzystanie z edytorów stron internetowych, chociażby takich jak Microsoft Frontpage lub Adobe Dreamweaver, do zaprojektowania wyglądu maila. Jeżeli nie jesteś zaznajomiony z obsługą edytorów stron, użyj starego dobrego Notatnika, ale nigdy nie używaj aplikacji biurowej do komponowania wiadomości email.

2. Nie ignoruj standardów sieciowych dla HTML

Gdy używasz języka HTML w wiadomościach email, bądź ostrożny tego, jak dany kod HTML wygląda w różnych przeglądarkach. Mówiąc dokładniej, kod HTML powinien być zgodny ze wszystkimi standardami i wolny od jakichkolwiek błędów. Używając nieprzejrzystego kodu, który nie jest w pełni obsługiwany w starszych przeglądarkach jest uważane za złą praktykę. Przykładaj szczególną uwagę do formatowania, wyrównywania i korzystaj tylko ze sprawdzonych rozwiązań, które są obsługiwane przez wszystkie przeglądarki.

3. Nie korzystaj z CSS przy projektowaniu wiadomości

Nawet dzieci już wiedzą, że style CSS są najlepszą drogą do projektowania stron internetowych, ale w kontekście projektowania mailingu gorąco polecamy korzystać z tabel. Dzieje się tak, ponieważ tabele mocno ułatwiają tworzenie wyglądu szablonu emaila, każdy może edytować zawartość bez jakiejkolwiek znajomości języka HTML. Jakby tego było mało, klienci poczty internetowej nie do końca generują style CSS tak dobrze jak czynią to przeglądarki, co jest dodatkowym atutem dla używania tabel.

CSS daje większe możliwości pod kątem kreatywnych projektów, jednak pod kątem użyteczności i kompatybilności powinno używać się tabel. Nigdy nie wiesz jak dużo klientów może używać starodawnych klientów poczty email które nie obsługują nowoczesnych zasad CSS.

4. Nie używaj zewnętrznych plików CSS

Dobrze zdajemy sobie sprawę, że zaawansowani projektanci nie przycisną nawet jednego klawisza póki nie pozwoli im się użyć CSS. Jeżeli już musicie użyć stylów CSS, mocno radzimy dodawać deklaracje bezpośrednio do elementów za pomocą atrybutu style zamiast deklarować zewnętrzne pliki CSS w nagłówku strony. Większość usługodawców poczty internetowej takich jak Gmail usuwa znaczniki <head>, <body> inne tagi ze źródła strony, co przy używaniu zewnętrznych plików CSS zniszczy wygląd wiadomości.

Takie używanie stylów CSS spowoduje powstanie większej ilości kodu źródłowego wiadomości, ale będziecie mieli pewność, że każdy klient i każdy serwer email poprawnie odczyta tak skomponowaną wiadomość.

5. Nie używaj relatywnych ścieżek dla obrazków

Używając edytorów HTML takich jak Dreamweaver, możesz nawet nieświadomie używać relatywnych ścieżek dla obrazków. Oznacza to, że ścieżki do obrazków w wiadomości email są podawane względem komputera roboczego lub serwera, na którym tworzony jest projekt wiadomości. Jakiekolwiek by ścieżki relatywne nie były, muszą zostać zamienione na ścieżki bezpośrednie. Bezpośrednie ścieżki plików będą działać zawsze i wszędzie, podczas gdy ścieżki relatywne mogą pracować dobrze tylko w wybranych środowiskach.

6. Nie zapominaj o znacznikach alt dla obrazków

Atrybut alt dla obrazków pomaga silnikom wyszukiwarek rozumieć o czym jest wiadomość mailowa. Oprócz tego, znaczniki te mogą być również przydatne dla użytkowników. Przykładowo, niektórzy klienci poczty elektronicznej domyślnie blokują obrazki – w takiej sytuacji atrybut alt poinformuje użytkownika o istocie obrazka. Jeżeli opis obrazka będzie wystarczająco znaczący dla odbiorcy, może on zostać przynęcony do zapoznania się z celem kampanii pomimo braku wyświetlania obrazków!

7. Nie zapominaj o wersji tekstowej

Zawsze załączaj do wiadomości kopię w wersji tekstowej, bez względu na to jak zniewalający i atrakcyjny jest wygląd zakodowany w HTML. Niektóre programy do obsługi poczty elektronicznej lub nawet programy niezwiązane z emailami mogą wymuszać nieobsługiwanie kodu HTML w mailach. Dlatego ważne jest przenoszenie informacji do wersji tekstowych.

Gdy będziesz dostarczał alternatywnego maila z samym tekstem, sprawdź dwa razy aby upewnić się, że wysyłasz wersję tekstową pierwotnej wiadomości. Obie zawartości tekstowe muszą być identyczne, w innym wypadku może to powodować rozbieżność w komunikacji.

8. Nie używaj długich adresów URL

Jeżeli zawartość wiadomości jest wystarczająco rozbudowana i zawiera w sobie linki, długie adresy mogą zrobić bałagan. O wiele lepszym i ładniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie anchorów, dzięki czemu w treści wiadomości nie będą widoczne długie adresy (często jeszcze z identyfikatorami sesji lub innymi cudami). Proste, schludne odnośniki nie dość, że ładniej wyglądają, to dodatkowo poinformują odbiorcę wiadomości, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu w odsyłacz. Inną możliwością jest używanie skróconych adresów URL, tworząc odpowiednio skonfigurowane landing page dla konkretnej kampanii. Skrócone adresy są nieodzowne, szczególnie dla wersji tekstowych wiadomości gdzie adresy są zamykane w (okrągłe nawiasy). Koniec końców, chcesz by projektowana wiadomość i jej wersja tekstowa wyglądały profesjonalnie, a brzydkie i za długie linki mogą powodować prawdziwą katastrofę. Nie należy jednak korzystać z narzędzi oferowanych przez zewnętrzne podmioty (takie jak Goo.gl lub Bit.ly) – część klientów poczty elektronicznej automatycznie oznacza je jako spam.

9. Nie używaj filmów video i elementów Flash

Zgadzamy się, że spoty filmowe i animacje Flash są warte milion słów, jednak osadzanie video w emailach może nie być na tyle skuteczne, na ile by się chciało – o ile oczywiście nie wrzuci się pierw filmów na odpowiednie strony takie jak YouTube, Vimeo i nie osadzi się ich zdalnie stamtąd.

Jeżeli plik filmowy będzie pobierany z serwera strony firmowej lub doda się go jako załącznik, potrwa to wieki zanim zostanie on pobrany u odbiorcy. Oprócz tego, niektóre serwery i klienci poczty internetowej są skonfigurowane w taki sposób, aby filtrować wiadomości z dużymi załącznikami, co może spowodować potraktowanie wiadomości jako spam.

10. Nie zapominaj o etykiecie

No dobra, ten jeden nie jest o projektowaniu wiadomości ale porada nie jest mniej ważna od pozostałych omówionych powyżej. Przy tworzeniu kampanii mailingowej trzeba mieć świadomość etykiety panującej w wiadomościach emailowych – odpowiednie powitanie, słownictwo, pisownia, ortografia, formatowanie, gramatyka, kompozycja… wszystkie te rzeczy mają znaczenie! Jeżeli stworzony szablon jest wybitny ale zawartość jest prostacka, przeprowadzenie kampanii może mieć odwrotny skutek od zakładanego pozytywnego wpływu. Zależnie od tematu kampanii mailingowej, zawartość wiadomości musi być skomponowana w odpowiedni sposób, użyć odpowiednich sformułowań, skomponować rozpoczęcie oraz zakończenie tekstu i tak dalej. Używanie takich samych zwrotów w każdej jednej kampanii mailingowej jest na pewno odbierane jako szkolny błąd.

Z jakimi błędami napotkaliście się w wiadomościach, które lądują u Was w skrzynce odbiorczej? Czego jeszcze projektanci kampanii mailingowych powinni się wystrzegać? Dajcie nam znać w komentarzach.