Na świecie istnieje 634 mln stron internetowych (stan na grudzień 2012)

Kobiety znacznie lepiej radzą sobie w prowadzeniu sklepu internetowego niż mężczyźni

94% użytkowników smartfonów korzysta z lokalnych rekomendacji Google

W ciągu 60 sekund na świecie rejestrowanych jest 80 nowych domen

Najefektywniejszym dniem do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest czwartek

Przeciętny człowiek wpatruje się w swój telefon średnio 34 razy dziennie

Najskuteczniejszą formą promocji sklepu internetowego oraz strony internetowej jest pozycjonowanie

Facebook ma każdego miesiąca 1 mld aktywnych użytkowników

80% stron internetowych posiada tło w jasnej tonacji kolorów

Prawie co drugi sklep internetowy prowadzony jest przez kobietę. Panie świetnie sobie radzą w tej dziedzinie.

W ciągu 60 sekund na świecie wysyłanych jest ponad 200 wiadomości email

43% osób posiadających smartfona planuje za jego pomocą podróże

48% osób uważa, że jeżeli strona nie wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych to firmie nie zależy na klientach

W ciągu 60 sekund na świecie wyszukiwarka Google odnotowuje 2 miliony zapytań

Częste aktualizowanie strony internetowej ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie

17.4% wszystkich odwiedzin na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych

Kwota jaką średnio wydaje użytkownik Internetu na zakupy w sklepach internetowych wynosi 250 zł

Najchętniej kupowane w sklepach internetowych są gry, sprzęt elektroniczny, filmy i muzyka, książki oraz odzież i obuwie

W robieniu zakupów w sklepach internetowych nieznacznie przeważają mężczyźni (54%)

Roczny koszt zwalczania cyberprzestępczości to 110 mld dolarów

Najpopularniejszą forma płatności w sklepach internetowych jest przelew bankowy, najmniej popularna jest płatność kartą płatniczą

Najczęściej wybieraną godziną do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest godzina 8:00

Produkty trudno dostępne w sklepach internetowych to: leki, meble, bielizna, a w szczególności artykuły spożywcze

Do roku 2112, na Facebooku będzie ponad 750 milionów kont zmarłych ludzi

66% użytkowników tabletów i smartfonów uważa, że długi czas ładowania strony jest frustrujący

W Internecie również panuje moda. Dostosowanie wyglądu strony www do panujących trendów korzystnie wpływa na odwiedzających

Ponad 70% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach po godzinie 18:00 ma zabarwienie erotyczne

Dzięki zakupom przez Internet kupując kosmetyki zaoszczędzisz aż 18%. To najbardziej opłacalny produkt w Internecie.

Najczęstszym językiem programowania przy tworzeniu stron internetowych jest język PHP

70% internautów preferuje poznanie firm przez artykuł, a nie za pośrednictwem reklamy. Z tego wynika, że internauci nie ufają reklamom

Łączna wartość wszystkich sklepów internetowych w Polsce wynosi 5,33 mld zł

Sanepid może skontrolować sklep internetowy jeśli ten w swojej ofercie posiada artykuły spożywcze

Przeciętny użytkownik smartfona opuści stronę internetową, jeżeli ta będzie ładować się ponad 5 sekund

Najczęstszym system operacyjnym w Smartfonach Polaków jest Android (59%) a jako drugi iOS (38%)

W 2012 roku do wyszukiwarki Google wysłano 1.2 bln zapytań. Zakładając, że jest 6 mld ludzi na Ziemi każdy korzystał z niej 200 razy

2.1 mld ludzi na świecie korzysta z mobilnego Internetu

68,8% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail to spam

87% stron internetowych posiada własną wyszukiwarkę. Ułatwia to życie użytkownikom gdyż nie muszą przeszukiwać całej strony

Blisko 95% ludzi w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Na drugim miejscu jest Bing z wynikiem 1.73%

W ciągu 60 sekund na świecie powstaje 571 nowych stron internetowych

Najpopularniejszą przeglądarką w Polsce jest Mozilla Firefox (41%), jako druga jest Google Chrome (29%) a trzeci jest Internet Explorer (16%)

55% transakcji przeprowadzanych w Internecie zaczyna się od wpisania frazy w wyszukiwarkę

69% użytkowników tabletów dokonuje za ich pomocą zakupów online przynajmniej raz w miesiącu

46% osób posiadających smartfona korzysta z bankowości mobilnej

Pewien człowiek nie został zatrudniony jako osoba sprzątająca ponieważ nie posiadał własnego konta e-mail

Obecne urządzenia mobilne posiadają aż 600 rozdzielczości ekranu. W roku 2012 było ich tylko 320

Rocznie ofiarą cyberprzestępstw pada 7 milionów Polaków - to 3 razy więcej niż zapada na grypę

Średnia prędkość Internetu to 2,3 Mbps co daje średni czas ładowania strony internetowej 6,7 sekund

24,3% z 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych świata posiada integrację z Facebookiem

Jeżeli firma zatrudnia 100 pracowników, którzy odbierają dziennie 15 e-maili, to w ciągu jednego roku koszt spamu wynosi 46 500 zł

4 na 10 użytkowników sieci społecznościowych pada ofiarą cyberprzestępców

Tworzenie strony w oparciu o system CMS sprawia, że administracja taka stroną jest porównywalna do obsługi programu MS Word

W pierwszym kwartale 2013 roku Google Analytics rozpoznał aż 435 różnych modeli urządzeń mobilnych

W 2014 roku w Internecie pojawiło się 54 mln stron internetowych w tym 36 naszego autorstwa

67% osób posiadających smartfona robi zakupy online

Ponad 50% sklepów internetowych w Polsce prowadzona jest przez jedną lub dwie osoby

58% stron internetowych używa narzędzia Google Analytics do sprawdzania statystyk swojej witryny

Internauci chętniej robią zakupy w sklepach internetowych jeśli wysyłka jest całkowicie darmowa

85% osób uważa, że strony responsywne są równie ważne co strony desktopowe

W zeszłym roku ofiarą internetowych oszustw i ataków padło 45% internautów

81% osób posiadających smartfona przegląda na nim strony

Najczęstszą pozycją logo na stronie internetowej jest lewy górny róg. To właśnie tam najczęściej szukają go odwiedzający

W 2015 całkowita wartość rynku internetowego w Polsce osiągnie próg 77 mld zł, to aż 4,1% PKB

Na świecie jest ponad 2,2 mld użytkowników poczty e-mail, a w ciągu każdego dnia jest wysyłane 144 mld wiadomości e-mail

Tylko 14% stron internetowych widocznych w sieci używa technologii HTML5

Optymalizacja stron responsywnych pod pozycjonowanie - prawda czy mit?

przez: Studio Interaktywne Footstep Odsłony: 1526

tworzenie stron www webusability pozycjonowanie stron responsive web design

Pozycjonowanie stron responsywnych

Szeroko omawiany na naszym blogu temat tworzenia stron responsywnych doczekał się kontynuacji, tym razem w połączeniu z innym jakże ciekawym – pozycjonowaniem stron internetowych.

Dosyć często można spotkać się z twierdzeniem, że strony responsywne osiągają lepsze pozycje w wynikach wyszukiwarek. Jako, że stworzyliśmy już niejedną stronę RWD oraz niejedną pozycjonujemy, postaramy się przedstawić najważniejsze wady i zalety pozycjonowania stron responsywnych w obliczu ostatnich zmian w wyszukiwarce.

Użyteczność strony

Google w sposób wyraźny zaleca używania stron responsywnych na potrzeby prezentacji treści na urządzeniach mobilnych. Głównie ze względu na wygodę użytkowników końcowych, chcąc w imię swojej idei dostarczać im strony, które najlepiej odpowiedzą na ich zapytanie. Nie tylko pod względem merytorycznym, lecz również jakościowym. Można nie zgadzać się z tym twierdzeniem, ale jeżeli użytkownik smartfona trafi na stronę w wyniku wyszukiwania frazy, a następnie w sposób natychmiastowy ją opuści powracając do wyników, można podejrzewać że odwiedzona strona nie spełnia wymagań odbiorcy.

Zawsze może podnieść się głos, że nie trzeba tworzyć stron responsywnych i w zupełności wystarczą mobilne wersje pełnoekranowych odpowiedników, jednakże należy pamiętać, że strony mobilne przeważnie posiadają mniej treści niż strony desktopowe, co może tworzyć inne problemy, takie jak wysoki współczynnik odrzuceń (użytkownik nie znajdzie tych treści co wcześniej i szybko zrezygnuje z przeglądania strony).

Adresy URL i double content

Główną różnicą pomiędzy stronami mobilnymi a responsywnymi jest ich struktura. Jak wcześniej wspomnieliśmy, strony mobilne to osobno stworzone strony tylko na potrzeby urządzeń mobilnych, podczas gdy strony responsywne to dostosowane (na potrzeby urządzeń przenośnych) za pomocą arkusza stylów strony pełnowymiarowe. Różnica wydaje się być co najwyżej subtelna, jednak taka nie jest. Przy stronach responsywnych, obie wersje (tj. na komputery i mniejsze urządzenia) posiadają ten sam adres URL dla każdej podstrony, dzięki czemu ułatwione jest pozyskiwanie linków i zarządzanie treścią. Strony mobilne (najczęściej w formie m.domena.pl) wymagają stworzenia całkowicie osobnej strony pod dedykowaną subdomeną, co nie tylko zmusza do rozdzielania profilu linków, lecz również niesie za sobą ryzyko posiadania dwóch takich samych treści pod różnymi adresami. Oczywiście, przy dobrym połączeniu obu stron unikniemy kary, lecz w dalszym ciągu istnieje ryzyko, że użytkownik komputera przez przypadek trafi na mobilną wersję strony. Innym problemem jest złe ustawienie przekierowań na stronach mobilnych, niestety w dalszym ciągu bardzo częste. Często webmasterzy zapominają przekierowywać całe adresy, przez co z adresu domena.pl/artykul-pierwszy trafiamy na stronę główną m.domena.pl. Po trochu nawiązujemy tutaj do poprzedniego akapitu, gdzie Google może zauważyć krótki czas spędzony na stronie, przez co strona może ucierpieć nie tyle w oczach wyszukiwarki, co stracić potencjalnego klienta. W przypadku stron responsywnych takiego ryzyka nie ma w ogóle.

Google zaleca responsywność

Nie jest to informacja nowa, ale dla porządku musiała się znaleźć w tym artykule – oficjalnym stanowiskiem Google jest wspieranie stron responsywnych i zalecanie ich tworzenia jako stron przyjaznych urządzeniom mobilnym. Powód jest prosty – jeden adres URL i jeden kod, co znacznie łatwiej jest zaindeksować i przeszukać przez roboty wyszukiwarki. W porównaniu do stron mobilnych, gdzie każda podstrona to odrębny adres dla obu wersji urządzeń, a także osobny kod. Inna sprawa to udostępnianie treści w mediach społecznościowych – osoba przeglądająca stronę na telefonie, chcąc udostępnić link na Facebooku czy Google+ przekaże link do strony mobilnej, co nie będzie optymalnym rozwiązaniem dla znajomych korzystających właśnie z komputerów.

Oznaczenie stron w wynikach wyszukiwania

Mniej więcej od półtora roku Google zaczął (co prawda delikatnie) promować strony przystosowane do urządzeń mobilnych (a raczej karać te, które powodowały dużo błędów wczytywania). W tym miesiącu na rynku amerykańskim wprowadzone zostało oznaczenie stron przyjaznych urządzeniom przenośnym. Należy spodziewać się sukcesywnego wprowadzania zmian na pozostałe wersje wyszukiwarki w ciągu najbliższych tygodni, a co za tym idzie - strony responsywne będą mogły spodziewać się lepszych efektów zarówno pozycjonowania, jak i samego wyboru spośród pozostałych wyników organicznych. Jakie są najważniejsze wytyczne Google względem stron przyjaznym urządzeniom mobilnym?

  • Strona nie korzysta z oprogramowania rzadko obsługiwanego przez urządzenia mobilne, np. Flash
  • Tekst na stronie jest czytelny bez powiększania
  • Rozmiar treści jest tak dobrany, że użytkownik nie musi przewijać strony w poziomie
  • Linki są tak oddalone od siebie, żę kliknięcie tego właściwego nie jest trudne

Podsumowanie

Strony responsywne, choć niekoniecznie już teraz, w przyszłości powinny być dodatkowo premiowane przez Google. Głównym celem potentata wyszukiwarek jest dostarczenie pożądanych przez użytkowników treści, dlatego można przyjąć założenie, że forma i sposób dostarczenia tych treści są równie ważne, co ich wartość merytoryczna. Statystyki z 2012 roku mówią, że 61% użytkowników mobilnych wchodząc na stronę niezoptymalizowaną jego urządzeniu stronę opuści od razu.

Jednym z czynników wpływających na wyniki wyszukiwania jest współczynnik odrzuceń (a raczej precyzując tzw. short-click, o których wspominano wyżej przy błyskawicznym opuszczaniu strony). Kolejnym powielanie treści tych samych pomiędzy różnymi adresami. Rozdzielanie treści i mocy domeny pomiędzy różne subdomeny też ma wpływ na osiągane wyniki pozycjonowania. Wszystkich tych problemów można uniknąć pozycjonując stronę responsywną.

Dodatkowym czynnikiem na który warto zwrócić uwagę przy posiadaniu strony są wyszukiwania lokalne, które jakby nie patrzeć stanowią ważne źródło wejść dla lokalnych firm. Oznaczanie przez Google stron przyjaznych urządzeniom przenośnym będzie miało ważny wpływ na wybór wyniku wyszukiwania, a w efekcie może skutkować albo pozyskaniem, albo straceniem potencjalnego klienta.

Nie można również zapomnieć o kwestii prestiżowej – posiadanie strony, która prawidłowo funkcjonuje na każdym urządzeniu wpływa na postrzeganie strony, a w efekcie firmy w oczach konsumenta. Dbając o swoich potencjalnych klientów na etapie prezentowania oferty wpływa na podejmowane przez nich decyzje konsumenckie. Dodając do tego zwiększoną użyteczność strony, łatwiejsze zarządzanie oraz większe możliwości optymalizacji strony dochodzimy do wniosku, że strony responsywne pozycjonuje się bardzo dobrze.

Czy zmiany w pozycjach będą mocno odczuwalne i szybkie? Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, tym bardziej że Google na pewno o tym nie poinformuje oficjalnymi kanałami. Nam taki obrót spraw odpowiada, gdyż zarówno nasza strona, jak i strony naszych klientów są dobrze przygotowane i zoptymalizowane pod kątem responsywności :)