Na świecie istnieje 634 mln stron internetowych (stan na grudzień 2012)

Kobiety znacznie lepiej radzą sobie w prowadzeniu sklepu internetowego niż mężczyźni

94% użytkowników smartfonów korzysta z lokalnych rekomendacji Google

W ciągu 60 sekund na świecie rejestrowanych jest 80 nowych domen

Najefektywniejszym dniem do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest czwartek

Przeciętny człowiek wpatruje się w swój telefon średnio 34 razy dziennie

Najskuteczniejszą formą promocji sklepu internetowego oraz strony internetowej jest pozycjonowanie

Facebook ma każdego miesiąca 1 mld aktywnych użytkowników

80% stron internetowych posiada tło w jasnej tonacji kolorów

Prawie co drugi sklep internetowy prowadzony jest przez kobietę. Panie świetnie sobie radzą w tej dziedzinie.

W ciągu 60 sekund na świecie wysyłanych jest ponad 200 wiadomości email

43% osób posiadających smartfona planuje za jego pomocą podróże

48% osób uważa, że jeżeli strona nie wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych to firmie nie zależy na klientach

W ciągu 60 sekund na świecie wyszukiwarka Google odnotowuje 2 miliony zapytań

Częste aktualizowanie strony internetowej ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie

17.4% wszystkich odwiedzin na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych

Kwota jaką średnio wydaje użytkownik Internetu na zakupy w sklepach internetowych wynosi 250 zł

Najchętniej kupowane w sklepach internetowych są gry, sprzęt elektroniczny, filmy i muzyka, książki oraz odzież i obuwie

W robieniu zakupów w sklepach internetowych nieznacznie przeważają mężczyźni (54%)

Roczny koszt zwalczania cyberprzestępczości to 110 mld dolarów

Najpopularniejszą forma płatności w sklepach internetowych jest przelew bankowy, najmniej popularna jest płatność kartą płatniczą

Najczęściej wybieraną godziną do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest godzina 8:00

Produkty trudno dostępne w sklepach internetowych to: leki, meble, bielizna, a w szczególności artykuły spożywcze

Do roku 2112, na Facebooku będzie ponad 750 milionów kont zmarłych ludzi

66% użytkowników tabletów i smartfonów uważa, że długi czas ładowania strony jest frustrujący

W Internecie również panuje moda. Dostosowanie wyglądu strony www do panujących trendów korzystnie wpływa na odwiedzających

Ponad 70% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach po godzinie 18:00 ma zabarwienie erotyczne

Dzięki zakupom przez Internet kupując kosmetyki zaoszczędzisz aż 18%. To najbardziej opłacalny produkt w Internecie.

Najczęstszym językiem programowania przy tworzeniu stron internetowych jest język PHP

70% internautów preferuje poznanie firm przez artykuł, a nie za pośrednictwem reklamy. Z tego wynika, że internauci nie ufają reklamom

Łączna wartość wszystkich sklepów internetowych w Polsce wynosi 5,33 mld zł

Sanepid może skontrolować sklep internetowy jeśli ten w swojej ofercie posiada artykuły spożywcze

Przeciętny użytkownik smartfona opuści stronę internetową, jeżeli ta będzie ładować się ponad 5 sekund

Najczęstszym system operacyjnym w Smartfonach Polaków jest Android (59%) a jako drugi iOS (38%)

W 2012 roku do wyszukiwarki Google wysłano 1.2 bln zapytań. Zakładając, że jest 6 mld ludzi na Ziemi każdy korzystał z niej 200 razy

2.1 mld ludzi na świecie korzysta z mobilnego Internetu

68,8% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail to spam

87% stron internetowych posiada własną wyszukiwarkę. Ułatwia to życie użytkownikom gdyż nie muszą przeszukiwać całej strony

Blisko 95% ludzi w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Na drugim miejscu jest Bing z wynikiem 1.73%

W ciągu 60 sekund na świecie powstaje 571 nowych stron internetowych

Najpopularniejszą przeglądarką w Polsce jest Mozilla Firefox (41%), jako druga jest Google Chrome (29%) a trzeci jest Internet Explorer (16%)

55% transakcji przeprowadzanych w Internecie zaczyna się od wpisania frazy w wyszukiwarkę

69% użytkowników tabletów dokonuje za ich pomocą zakupów online przynajmniej raz w miesiącu

46% osób posiadających smartfona korzysta z bankowości mobilnej

Pewien człowiek nie został zatrudniony jako osoba sprzątająca ponieważ nie posiadał własnego konta e-mail

Obecne urządzenia mobilne posiadają aż 600 rozdzielczości ekranu. W roku 2012 było ich tylko 320

Rocznie ofiarą cyberprzestępstw pada 7 milionów Polaków - to 3 razy więcej niż zapada na grypę

Średnia prędkość Internetu to 2,3 Mbps co daje średni czas ładowania strony internetowej 6,7 sekund

24,3% z 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych świata posiada integrację z Facebookiem

Jeżeli firma zatrudnia 100 pracowników, którzy odbierają dziennie 15 e-maili, to w ciągu jednego roku koszt spamu wynosi 46 500 zł

4 na 10 użytkowników sieci społecznościowych pada ofiarą cyberprzestępców

Tworzenie strony w oparciu o system CMS sprawia, że administracja taka stroną jest porównywalna do obsługi programu MS Word

W pierwszym kwartale 2013 roku Google Analytics rozpoznał aż 435 różnych modeli urządzeń mobilnych

W 2014 roku w Internecie pojawiło się 54 mln stron internetowych w tym 36 naszego autorstwa

67% osób posiadających smartfona robi zakupy online

Ponad 50% sklepów internetowych w Polsce prowadzona jest przez jedną lub dwie osoby

58% stron internetowych używa narzędzia Google Analytics do sprawdzania statystyk swojej witryny

Internauci chętniej robią zakupy w sklepach internetowych jeśli wysyłka jest całkowicie darmowa

85% osób uważa, że strony responsywne są równie ważne co strony desktopowe

W zeszłym roku ofiarą internetowych oszustw i ataków padło 45% internautów

81% osób posiadających smartfona przegląda na nim strony

Najczęstszą pozycją logo na stronie internetowej jest lewy górny róg. To właśnie tam najczęściej szukają go odwiedzający

W 2015 całkowita wartość rynku internetowego w Polsce osiągnie próg 77 mld zł, to aż 4,1% PKB

Na świecie jest ponad 2,2 mld użytkowników poczty e-mail, a w ciągu każdego dnia jest wysyłane 144 mld wiadomości e-mail

Tylko 14% stron internetowych widocznych w sieci używa technologii HTML5

Jak zrobić dobrą stronę: Optymalizacja szybkości strony

przez: Studio Interaktywne Footstep Odsłony: 5288

tworzenie stron www strona przyjazna użytkownikom optymalizacja stron pozycjonowanie stron

Zgodnie z informacjami publikowanymi przez Google, szybkość ładowania strony jest jednym z czynników wpływającym na pozycjonowanie strony. Poniżej prezentujemy zbiór podstawowych działań, które przyspieszą ładowanie strony internetowej.

Przeciętny użytkownik smartfona opuści stronę internetową, jeżeli ta będzie ładować się ponad 5 sekund, z resztą podobnie sprawa wygląda w przypadku użytkowników korzystających z komputera - samo doświadczenie powolnego ładowania się w 75% przypadków powoduje zaniechanie z korzystania strony internetowej. Posiadanie szybkiej strony internetowej jest kluczowe aby pozostać konkurencyjnym w najnowszych trendach stron internetowych. Co należy więc wziąć pod uwagę przy tworzeniu i optymalizowaniu strony internetowej?

Czas ładowania strony internetowej jest w sposób ścisły powiązany z zapytaniami wysyłanymi do serwera podczas procesu ładowania strony. Im więcej żądań HTTP jest wysyłanych do serwera i im dłużej trwa przetwarzanie poszczególnych elementów, tym wolniej ładuje się strona internetowa. Przykładowymi żądaniami HTTP może być:

  • ładowanie stylów CSS,
  • ładowanie skryptów,
  • ładowanie obrazków,
  • ładowanie kodu HTML.

Kolejnym czynnikiem odgrywającym rolę podczas ładowania strony jest rozmiar poszczególnych plików, w tym obrazków. Duże zdjęcia o wysokiej rozdzielczości mogą wymagać 10x więcej czasu to załadowania w porównaniu z mniejszymi zdjęciami, a niepotrzebnie wielkie pliki mogą drastycznie spowolnić czas ładowania się strony internetowej.

Głównym celem optymalizacji strony pod względem szybkości jest wprowadzenie zmian wydajnościowych. Można tego dokonać za pomocą dostosowania kodu, obrazków czy nawet wyglądu naszej strony internetowej.

Narzędzia mierzenia prędkości

Na rynku internetowym jest dosyć pokaźna liczba narzędzi pozwalających zmierzyć prędkość ładowania naszej strony internetowej, jednakże naszym zdaniem najlepiej jest skupić się na narzędziu firmy Google - PageSpeed Insights. Dostępny jest także plugin do Firefoxa, do którego działania niezbędny jest Firebug. Przejdźmy jednak do rzeczy.

Krok 1 - kompresja obrazków

Pierwszym krokiem wpływającym znacznie na czas ładowania strony internetowej jest rozmiar obrazków. Wszystkie obrazki dostępne na stronie internetowej powinny być skompresowane do jakości odpowiedniej dla stron internetowych. Bardzo dobrze radzi sobie z tym kompresor zdjęć wbudowany w Google PageSpeed. Wystarczy pobrać nasze zdjęcia z serwera Google i wrzucić je na nasz serwer w miejsce nieskompresowanych plików. Powinno to w znaczącym stopniu przyspieszyć naszą stronę internetową.

Krok 2 - skalowanie obrazków

Po użyciu odpowiedniej kompresji dla naszych zdjęć należy odpowiednio przeskalować nasze zdjęcia. Nie należy jednak tylko przeskalować naszego zdjecia - w kodzie źródłowym strony, wstawiając dany obrazek należy również zaznaczyć jego rozmiar tak, aby serwer musiał wykonać jak najmniej operacji. Dostosowanie rozmiaru zdjęcia fizycznie i w kodzie źródłowym przyspieszy cały proces ładowania obrazków.

Krok 3 - wykorzystanie cache przeglądarki

Pamięć podręczna przeglądarek wykorzystuje poprzednie wersje statycznych zasobów strony. Dzięki zastosowaniu odpowiednich procedur na serwerach można ogromnie zoptymalizować czas ładowania strony oraz zlikwidować opóźnienia na serwerze. Aby umożliwić poprawne używanie pamięci podręcznej na serwerach Apache należy dodać odpowiedni kod do pliku .htacces - przykład można znaleźć poniżej:

ExpiresActive On

ExpiresDefault "access plus 1 seconds"

ExpiresByType image/jpeg "access plus 2592000 seconds"

ExpiresByType image/png "access plus 2592000 seconds"

ExpiresByType image/gif "access plus 2592000 seconds"

ExpiresByType text/css "access plus 604800 seconds"

ExpiresByType text/javascript "access plus 604800 seconds"

ExpiresByType application/javascript "access plus 604800 seconds"

ExpiresByType text/html "access plus 2592000 seconds"

Krok 4 - scalanie obrazków wykorzystywanych w CSS

Podczas łądowania strony internetowej, w celu mniejszego obciążenia serwera powinno używać się jak najmniejszej ilości plików. Obrazki wykorzystywane w stylach CSS (takie jak tła, logotypy, ikony czy przyciski itp.) mogą być łączone ze sobą. Pozwala to nie tylko na lepszą kompresję pliku, ale przedewszystkim mniejszą ilość plików (a co za tym idzie także mniejszą ilość zapytan wysłanych do serwera). Dzięki temu pozbywamy się także efektu "doładowywania" kolejnych obrazków podczas wchodzenia na podstronę, na której znajdują się elementy graficzne, które nie pojawiły się wcześniej. Tak zwane CSS Sprite, bo tak nazywa się ta technika, można stworzyć samemu bądź też zastosować jeden z dostępnych generatorów. Należy pamiętać jednak o wprowadzeniu niezbędnych zmian w kodzie CSS.

Krok 5 - opóźnić ładowanie JS

JavaScript umieszczony na samym początku struktury pliku HTML może całkowicie zablokować proces wyświetlania się strony internetowej, co w znaczącym stopniu spowalnia załadowanie się całej strony. W celu opóźnienia procesu ładowania się skryptów powinno umieszczać się je na końcu dokumenty pliku HTML, dzięki czemu pozwolimy reszcie strony załadować sie szybciej. Można również opóźnić ładowanie się skryptu za pomocą specjalnego atrybutu defer - użyty w kodzie HTML spowoduje opóźnienie procesu ładowania skryptu dopóki nie zostanie załadowana reszta strony. Należy jednak rozważnie używać tego atrybutu, ponieważ użyty nieodpowiednio całkowicie zablokuje dany skrypt.

Przykład użycia:

<script type="text/javascript" src="/js/skrypt.js" defer="defer"></script>

Krok 6 - minimalizowanie użytego kodu

Kod źródłowy HTML, CSS oraz JavaScript może zostać "zminimalizowany" lub też "skompresowany" w celu przyspieszenia ich procesu ładowania. W zasobach Internetu znajduje się niezliczona ilość narzędzi potrzebnych do uproszczenia kodu - doskonałym przykładem jest HTML Minifier.

Krok 7 - pielęgnacja strony i bazy danych

Wraz z rozrostem strony internetowej, szczególnie opartej o jakąś platformę CMS, bardzo często wykorzystujemy różne komponenty, wtyczki i inne dodatki. Niestety, coraz więcej osób zapomina usunąć je w chwili, gdy nie są już potrzebne. I nie mówimy tutaj nawet o samym usunięciu plików z serwera - bardzo często jest to zabieg niewystarczający i dodatkowo należy wyczyścić bazę danych z niepotrzebnych informacji. Pamiętajcie jednak o stworzeniu kopii zapasowej bazy danych, tak aby nie utracić żadnych cennych informacji!

Krok 8 - kompresja po stronie serwera

Oprócz zastosowania powyższych zabiegów warto również skompresować przesyłane dane po stronie serwera. Sam język HTML nie jest wystarczająco efektywny, a zarazem struktura pliku może być bardzo skomplikowana. Serwery oparte o Apache posiadają wbudowane narzędzia służące kompresji plików po stronie serwera. Serwery Apache posiadają dwa moduły kompresujące pliki. Większość systemów zarządzania treścią posiada wbudowane opcje umożliwiające stosowanie kompresji, jednak w celu ręcznego włączenia kompresji po stronie serwera należy dodać do pliku .htaccess:

# kompresja mod_gzip #

 

mod_gzip_on Yes

mod_gzip_dechunk Yes

mod_gzip_item_include file .(html?|txt|css|js|php|pl)$

mod_gzip_item_include handler ^cgi-script$

mod_gzip_item_include mime ^text/.*

mod_gzip_item_include mime ^application/x-javascript.*

mod_gzip_item_exclude mime ^image/.*

mod_gzip_item_exclude rspheader ^Content-Encoding:.*gzip.*

# kompresja mod_deflate #

 

AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain

AddOutputFilterByType DEFLATE text/html

AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE text/css

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript

Kompresja po stronie serwera dotyczy głównie kodu HTML, CSS, JavaScript oraz innych sztucznych języków. Nam to wystarcza, jako że pozostałymi rzeczami zajęliśmy się już wcześniej. Przeciętna kompresja plików wynosi od 50 do 80 procent, czyli dużo, tym bardziej biorąc pod uwagę, że na osiągnięcie takiego wyniku potrzebujemy dosłownie 30 sekund.

Pozostałe zabiegi warte odnotowania

Powyższe osiem kroków to kluczowe działania mające na celu przyspieszenie naszej strony internetowej. Warto jednak przyjrzeć się innym zabiegom, które również mogą pozytywnie wpłynąć na prędkość naszej strony.

CDN

CDN to skrót od zwrotu Content Delivery Network, czyli sieci komputerów wykorzystywanych do zmniejszenia obciążenia serwerów i zwiększenie szybkości ładowania stron internetowych. Serwery CDN rozmieszczone są na całym świecie - pomiędzy nimi przesyłane są pliki oraz informacje potrzebne do załadowania strony. Użytkownik chcący odwiedzić daną stronę łączy się z najbliższym dla siebie serwerem, zmniejszając tym samym czas wczytywania się strony. Warto zainteresować się tym tematem mocniej, tym bardziej że już od kilku lat czas ładowania się strony internetowej jest jednym z ważniejszych czynników branych pod uwagę podczas ustalania pozycji przez algorytm Google'a, a w przypadku zastosowania serwerów CDN czas odpowiedzi na żądanie Googlebota będzie zawsze bardzo niski.

Strony responsywne

Stosowanie stron responsywnych pozytywnie wpływa na czas ładowania strony internetowej na urządzeniach przenośnych. Rosnący rynek smartfonów i tabletów będzie bardzo mocno wpływał na webmasterów oraz ich klientów. Czas ładowania strony już jest kluczowym czynnikiem determinującym zadowolenie użytkownika na korzystającego z urządzenia mobilnego. Naturalnym odruchem Google będzie w przyszłości wzięcie pod uwagę optymalizacji strony pod urządzenia przenośne podczas procesu przyznawania pozycji.

Wnioski

Poprzez wykonanie kilku nieskomplikowanych czynności możemy przyspieszyć stronę internetową nawet kilkukrotnie! Biorąc pod uwagę wpływ szybkości ładowania strony na przyznawanie pozycji w wyszukiwarce Google, taka zmiana może spowodować awans naszej strony nawet o kilkadziesiąt pozycji. Oprócz tego, szybka strona internetowa to gwarancja zmniejszenia się odsetek porzuconych odwiedzin z powodu niecierpliwości użytkowników, a także po prostu mniejsze obciążenie serwera. Posiadanie szybkiej strony internetowej jest niezbędne do odniesienia sukcesu. Naszym zdaniem wynik 80 osiągnięty w Google PageSpeed to absolutne minimum aby móc uważać swoją stronę za poprawnie zoptymalizowaną. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże Wam w optymalizacji strony internetowej. Jeżeli macie jakieś pytania - zapraszamy do dyskusji w komentarzach.