Na świecie istnieje 634 mln stron internetowych (stan na grudzień 2012)

Kobiety znacznie lepiej radzą sobie w prowadzeniu sklepu internetowego niż mężczyźni

94% użytkowników smartfonów korzysta z lokalnych rekomendacji Google

W ciągu 60 sekund na świecie rejestrowanych jest 80 nowych domen

Najefektywniejszym dniem do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest czwartek

Przeciętny człowiek wpatruje się w swój telefon średnio 34 razy dziennie

Najskuteczniejszą formą promocji sklepu internetowego oraz strony internetowej jest pozycjonowanie

Facebook ma każdego miesiąca 1 mld aktywnych użytkowników

80% stron internetowych posiada tło w jasnej tonacji kolorów

Prawie co drugi sklep internetowy prowadzony jest przez kobietę. Panie świetnie sobie radzą w tej dziedzinie.

W ciągu 60 sekund na świecie wysyłanych jest ponad 200 wiadomości email

43% osób posiadających smartfona planuje za jego pomocą podróże

48% osób uważa, że jeżeli strona nie wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych to firmie nie zależy na klientach

W ciągu 60 sekund na świecie wyszukiwarka Google odnotowuje 2 miliony zapytań

Częste aktualizowanie strony internetowej ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie

17.4% wszystkich odwiedzin na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych

Kwota jaką średnio wydaje użytkownik Internetu na zakupy w sklepach internetowych wynosi 250 zł

Najchętniej kupowane w sklepach internetowych są gry, sprzęt elektroniczny, filmy i muzyka, książki oraz odzież i obuwie

W robieniu zakupów w sklepach internetowych nieznacznie przeważają mężczyźni (54%)

Roczny koszt zwalczania cyberprzestępczości to 110 mld dolarów

Najpopularniejszą forma płatności w sklepach internetowych jest przelew bankowy, najmniej popularna jest płatność kartą płatniczą

Najczęściej wybieraną godziną do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest godzina 8:00

Produkty trudno dostępne w sklepach internetowych to: leki, meble, bielizna, a w szczególności artykuły spożywcze

Do roku 2112, na Facebooku będzie ponad 750 milionów kont zmarłych ludzi

66% użytkowników tabletów i smartfonów uważa, że długi czas ładowania strony jest frustrujący

W Internecie również panuje moda. Dostosowanie wyglądu strony www do panujących trendów korzystnie wpływa na odwiedzających

Ponad 70% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach po godzinie 18:00 ma zabarwienie erotyczne

Dzięki zakupom przez Internet kupując kosmetyki zaoszczędzisz aż 18%. To najbardziej opłacalny produkt w Internecie.

Najczęstszym językiem programowania przy tworzeniu stron internetowych jest język PHP

70% internautów preferuje poznanie firm przez artykuł, a nie za pośrednictwem reklamy. Z tego wynika, że internauci nie ufają reklamom

Łączna wartość wszystkich sklepów internetowych w Polsce wynosi 5,33 mld zł

Sanepid może skontrolować sklep internetowy jeśli ten w swojej ofercie posiada artykuły spożywcze

Przeciętny użytkownik smartfona opuści stronę internetową, jeżeli ta będzie ładować się ponad 5 sekund

Najczęstszym system operacyjnym w Smartfonach Polaków jest Android (59%) a jako drugi iOS (38%)

W 2012 roku do wyszukiwarki Google wysłano 1.2 bln zapytań. Zakładając, że jest 6 mld ludzi na Ziemi każdy korzystał z niej 200 razy

2.1 mld ludzi na świecie korzysta z mobilnego Internetu

68,8% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail to spam

87% stron internetowych posiada własną wyszukiwarkę. Ułatwia to życie użytkownikom gdyż nie muszą przeszukiwać całej strony

Blisko 95% ludzi w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Na drugim miejscu jest Bing z wynikiem 1.73%

W ciągu 60 sekund na świecie powstaje 571 nowych stron internetowych

Najpopularniejszą przeglądarką w Polsce jest Mozilla Firefox (41%), jako druga jest Google Chrome (29%) a trzeci jest Internet Explorer (16%)

55% transakcji przeprowadzanych w Internecie zaczyna się od wpisania frazy w wyszukiwarkę

69% użytkowników tabletów dokonuje za ich pomocą zakupów online przynajmniej raz w miesiącu

46% osób posiadających smartfona korzysta z bankowości mobilnej

Pewien człowiek nie został zatrudniony jako osoba sprzątająca ponieważ nie posiadał własnego konta e-mail

Obecne urządzenia mobilne posiadają aż 600 rozdzielczości ekranu. W roku 2012 było ich tylko 320

Rocznie ofiarą cyberprzestępstw pada 7 milionów Polaków - to 3 razy więcej niż zapada na grypę

Średnia prędkość Internetu to 2,3 Mbps co daje średni czas ładowania strony internetowej 6,7 sekund

24,3% z 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych świata posiada integrację z Facebookiem

Jeżeli firma zatrudnia 100 pracowników, którzy odbierają dziennie 15 e-maili, to w ciągu jednego roku koszt spamu wynosi 46 500 zł

4 na 10 użytkowników sieci społecznościowych pada ofiarą cyberprzestępców

Tworzenie strony w oparciu o system CMS sprawia, że administracja taka stroną jest porównywalna do obsługi programu MS Word

W pierwszym kwartale 2013 roku Google Analytics rozpoznał aż 435 różnych modeli urządzeń mobilnych

W 2014 roku w Internecie pojawiło się 54 mln stron internetowych w tym 36 naszego autorstwa

67% osób posiadających smartfona robi zakupy online

Ponad 50% sklepów internetowych w Polsce prowadzona jest przez jedną lub dwie osoby

58% stron internetowych używa narzędzia Google Analytics do sprawdzania statystyk swojej witryny

Internauci chętniej robią zakupy w sklepach internetowych jeśli wysyłka jest całkowicie darmowa

85% osób uważa, że strony responsywne są równie ważne co strony desktopowe

W zeszłym roku ofiarą internetowych oszustw i ataków padło 45% internautów

81% osób posiadających smartfona przegląda na nim strony

Najczęstszą pozycją logo na stronie internetowej jest lewy górny róg. To właśnie tam najczęściej szukają go odwiedzający

W 2015 całkowita wartość rynku internetowego w Polsce osiągnie próg 77 mld zł, to aż 4,1% PKB

Na świecie jest ponad 2,2 mld użytkowników poczty e-mail, a w ciągu każdego dnia jest wysyłane 144 mld wiadomości e-mail

Tylko 14% stron internetowych widocznych w sieci używa technologii HTML5

Reklama w Internecie – czy warto inwestować w pozycjonowanie i inne formy?

przez: Studio Interaktywne Footstep Odsłony: 1589

marketing internetowy kampanie reklamowe pozycjonowanie stron google adwords

Czy warto inwestować w pozycjonowanie?

Reklama w Internecie uważana jest za najskuteczniejszą formę promocji. Zarówno przedsiębiorstwa nowoczesne, jak i te mniej zinformatyzowane inwestują między innymi w pozycjonowanie stron.

Postaramy się po krótce przedstawić główne przesłanki świadczące o skuteczności marketingu internetowego, otwierając nowy cykl artykułów poświęcony tylko promocji w sieci. Na sam początek dokonamy krótkiej analizy przeciętnego Internauty w Polsce, badając ich model zachowania czy czas poświęcany na korzystanie z zasobów Internetu.

Marketing internetowy podstawą działań promocyjnych?

Najważniejszą cechą reklamy internetowej jest możliwość targetowania behawioralnego. Pozwala to firmom zainteresowanych zaistnieniem w Sieci ukierunkować swoją reklamę do użytkowników bezpośrednio zainteresowanych ofertą przedsiębiorstwa - w przeciwieństwie do telewizji bądź radia, gdzie czas antenowy jest nieporównywalnie droższy, a reklama w tych mediach nie gwarantuje, że adresatami reklamy będą osoby zainteresowane ofertą oraz ilu adresatów usłyszy bądź zobaczy reklamę.

Choć już od kilku lat Internet jest zjawiskiem powszechnym i bardzo modnym, to tak naprawdę stopień świadomości osób prywatnych i małych firm o e-marketingu jest stosunkowo niewielki. Zastosowanie Internetu jako medium marketingowego, kanał informacyjny czy platformę sprzedażową powinno być szeroko rozumiane oraz wykorzystywane, jednak często obecność w Internecie traktowana jest jako zło konieczne. Silna marka oraz solidny wizerunek w Internecie może okazać się kluczem do uzyskania przewagi nad konkurencją, a obecność w Internecie już teraz jest wymogiem - w innym przypadku zostaniemy w tyle za konkurencją.

Charakterystyka Internauty w Polsce

Badanie liczby Internautów nie jest zadaniem łatwym. Często wyniki przeprowadzane przez różne agencje są bardzo rozbieżne. Podstawowym problemem przy takich badaniach jest określenie kogo należy uważać za użytkownika Internetu. Czasami ankieterzy przyjmują, że są to wyłącznie osoby pełnoletnie, korzystające z usług poczty elektronicznej oraz stron WWW w ciągu ostatniego tygodnia. Innym kryterium jest korzystanie z jakiejkolwiek usługi internetowej w przeciągu ostatnich trzydziestu dni przez osobę w wieku powyżej dwunastu lat.

Badanie NetTrack firmy Millward Brown pokazuje, że w 2013 roku z Internetu w Polsce korzystało 61,4% całej populacji, 70% z nich korzysta z Internetu codziennie, a kolejne 20% przynajmniej co drugi dzień. Profil demograficzny polskich Internautów jest raczej stały. Mężczyźni i kobiety stanowią równy odsetek osób korzystających z Internetu. Największą grupą wiekową są osoby w wieku 25-39 lat i stanowią 39% Internautów, następną grupę z udziałem 29% stanowią osoby w wieku 40-59 lat, a 27% to osoby w wieku do 24 lat. Pozostałe 5% to grupa osób mająca ponad 60 lat. Osoby z wykształceniem średnim to 41% Internautów, podczas gdy 29% stanowią osoby z dyplomem wyższej uczelni. Dla osób z wykształceniem podstawowym oraz zasadniczym przypada odpowiednio 13 i 16 procent. Podsumowując te dane - 73% procent użytkowników Internetu ma przynajmniej 25 lat, co pozwala przypuszczać, że są aktywne zawodowo. Jako ciekawostkę dotyczącą sposobów korzystania z Internetu warto dodać, że z badania World Internet Project dowiadujemy się, że trzeci Polak w wieku poniżej 30 lat korzysta z Internetu nie tylko w komputerze, ale również w urządzeniach przenośnych. Ogólnie aż co szósty Polak posiada dostęp do Internetu mobilnego. W związku z tym warto pomyśleć o responsywnych stronach internetowych i marketingu internetowym kierowanym również na urządzenia mobilne.

Czym właściwie jest marketing internetowy?

Marketing internetowy jest jednym z najszybciej rozwijających się kanałów promocji w Polsce i na świecie. Już teraz mocno zakorzenione w świadomości przedsiębiorców są takie marki jak Google czy Facebook. Każda z tych marek oprócz swojej standardowej funkcjonalności (wyszukiwarki i portalu społecznościowego) oferuje produkty (i sposoby na wykorzystanie tych produktów) dzięki którym jesteśmy w stanie wypromować swoje usługi w sposób praktycznie doskonały. Niebezpodstawnie marketing w wyszukiwarkach uważany jest za podstawę wszelkich działań reklamowych w Internecie. W czasach, gdy posiadanie strony internetowej nie jest wartością dodaną a obowiązkiem, ważne jest aby jak najwięcej potencjalnych klientów dotarło do naszej strony internetowej, najlepiej zanim odwiedzą strony konkurencyjnych firm. Bezwzględną pozycję dominującą posiada wyszukiwarka Google, z usług której korzysta ponad 96% Internautów. Już samo w sobie jest to istotna przesłanka odnośnie wyboru platformy reklamowej (poprzez działania organiczne bądź linki sponsorowane), lecz także warto zapoznać się z wytycznymi Google dla tworzenia stron internetowych - właśnie tymi wskazówkami powinni się sugerować twórcy stron podczas procesu kreowania oraz optymalizowania strony internetowej.

Pozycjonowanie stron internetowych

Najpopularniejszą oraz najbardziej skuteczną formą reklamy w wyszukiwarkach jest pozycjonowanie stron (Search Engine Optimization – SEO) – są to działania związane z szeroko rozumianą optymalizacją strony internetowej zmierzającej do osiągnięcia przez pozycjonowaną stronę jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na interesujące (pod względem komercyjnym i wizerunkowym) frazy i słowa kluczowe. Pozycjonowanie strony bazuje na ciągłej analizie niejawnych zmian zachodzących w algorytmie wyszukiwarki oraz poznawaniu nowych zmiennych branych pod uwagę przy pozycjonowaniu witryny internetowej. Kolejnym aspektem który przemawia za tym, aby inwestować w pozycjonowanie są nowoczesne narzędzia analizy oraz śledzenia przepływu użytkowników na stronie oferowane przez firmę Google. Oczywiście, można korzystać z nich również dla stron, które nie są pozycjonowane, jednakże najlepsze efekty śledzenia ruchu oraz konwersji otrzymamy przy aktywnym uczestniczeniu w pozyskiwaniu klientów dzięki wyszukiwarce. Nie można jednak powiedzieć, że pozycjonowanie stron pozbawione jest wad. Największym mankamentem działań pozycjonerskich zdecydowanie jest czas potrzebny na osiągnięcie dobrych wyników dla bardzo konkurencyjnych fraz. Oczywiście - mówimy o bezpiecznym pozycjonowaniu, bez narażenia na filtry czy bany. Oczywiście, profesjonalnie stworzona strona internetowa, zoptymalizowana zgodnie z wytycznymi Google zdobędzie dobre pozycje szybciej. Często barierą przy inicjowaniu działań reklamy w Internecie jest też techniczna terminologia stosowana przy analizowaniu działań czy czytaniu ofert pozycjonowania strony, jednakże tutaj już po stronie dostawcy usług marketingu internetowego powinniśmy oczekiwać wyjaśnienia kluczowych kwestii związanych z promocją w Internecie.

Pozycjonowanie to nie wszystko

Czasy, w których dzięki samemu pozycjonowaniu organicznemu można było osiągnąć rewelacyjne wyniki sprzedaży w sklepach internetowych powoli przemijają. Rosnąca liczba sklepów, producentów czy dystrybutorów powoduje zwiększenie konkurencyjności w Internecie, co z kolei przekłada się na koszty i czas potrzebny na osiągnięcie zadowalających pozycji. Niezależnie jednak, rośnie liczba narzędzi reklamowych w Internecie, które można wykorzystać - nie jako substytut, a jako narzędzie komplementarne do pozycjonowania. Linki sponsorowane AdWords, media społecznościowe, remarketing dynamiczny, e-mailing czy Google Merchant Center - wykorzystując efekt synergii stosowanych metod promocji produktów można wywindować sprzedaż na wyższy poziom skuteczności. W kolejnych odsłonach naszych artykułów poświęconych marketingu internetowemu oraz szeroko rozumianej reklamie w Internecie omówimy szerzej poszczególne formy promocji.