Na świecie istnieje 634 mln stron internetowych (stan na grudzień 2012)

Kobiety znacznie lepiej radzą sobie w prowadzeniu sklepu internetowego niż mężczyźni

94% użytkowników smartfonów korzysta z lokalnych rekomendacji Google

W ciągu 60 sekund na świecie rejestrowanych jest 80 nowych domen

Najefektywniejszym dniem do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest czwartek

Przeciętny człowiek wpatruje się w swój telefon średnio 34 razy dziennie

Najskuteczniejszą formą promocji sklepu internetowego oraz strony internetowej jest pozycjonowanie

Facebook ma każdego miesiąca 1 mld aktywnych użytkowników

80% stron internetowych posiada tło w jasnej tonacji kolorów

Prawie co drugi sklep internetowy prowadzony jest przez kobietę. Panie świetnie sobie radzą w tej dziedzinie.

W ciągu 60 sekund na świecie wysyłanych jest ponad 200 wiadomości email

43% osób posiadających smartfona planuje za jego pomocą podróże

48% osób uważa, że jeżeli strona nie wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych to firmie nie zależy na klientach

W ciągu 60 sekund na świecie wyszukiwarka Google odnotowuje 2 miliony zapytań

Częste aktualizowanie strony internetowej ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie

17.4% wszystkich odwiedzin na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych

Kwota jaką średnio wydaje użytkownik Internetu na zakupy w sklepach internetowych wynosi 250 zł

Najchętniej kupowane w sklepach internetowych są gry, sprzęt elektroniczny, filmy i muzyka, książki oraz odzież i obuwie

W robieniu zakupów w sklepach internetowych nieznacznie przeważają mężczyźni (54%)

Roczny koszt zwalczania cyberprzestępczości to 110 mld dolarów

Najpopularniejszą forma płatności w sklepach internetowych jest przelew bankowy, najmniej popularna jest płatność kartą płatniczą

Najczęściej wybieraną godziną do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest godzina 8:00

Produkty trudno dostępne w sklepach internetowych to: leki, meble, bielizna, a w szczególności artykuły spożywcze

Do roku 2112, na Facebooku będzie ponad 750 milionów kont zmarłych ludzi

66% użytkowników tabletów i smartfonów uważa, że długi czas ładowania strony jest frustrujący

W Internecie również panuje moda. Dostosowanie wyglądu strony www do panujących trendów korzystnie wpływa na odwiedzających

Ponad 70% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach po godzinie 18:00 ma zabarwienie erotyczne

Dzięki zakupom przez Internet kupując kosmetyki zaoszczędzisz aż 18%. To najbardziej opłacalny produkt w Internecie.

Najczęstszym językiem programowania przy tworzeniu stron internetowych jest język PHP

70% internautów preferuje poznanie firm przez artykuł, a nie za pośrednictwem reklamy. Z tego wynika, że internauci nie ufają reklamom

Łączna wartość wszystkich sklepów internetowych w Polsce wynosi 5,33 mld zł

Sanepid może skontrolować sklep internetowy jeśli ten w swojej ofercie posiada artykuły spożywcze

Przeciętny użytkownik smartfona opuści stronę internetową, jeżeli ta będzie ładować się ponad 5 sekund

Najczęstszym system operacyjnym w Smartfonach Polaków jest Android (59%) a jako drugi iOS (38%)

W 2012 roku do wyszukiwarki Google wysłano 1.2 bln zapytań. Zakładając, że jest 6 mld ludzi na Ziemi każdy korzystał z niej 200 razy

2.1 mld ludzi na świecie korzysta z mobilnego Internetu

68,8% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail to spam

87% stron internetowych posiada własną wyszukiwarkę. Ułatwia to życie użytkownikom gdyż nie muszą przeszukiwać całej strony

Blisko 95% ludzi w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Na drugim miejscu jest Bing z wynikiem 1.73%

W ciągu 60 sekund na świecie powstaje 571 nowych stron internetowych

Najpopularniejszą przeglądarką w Polsce jest Mozilla Firefox (41%), jako druga jest Google Chrome (29%) a trzeci jest Internet Explorer (16%)

55% transakcji przeprowadzanych w Internecie zaczyna się od wpisania frazy w wyszukiwarkę

69% użytkowników tabletów dokonuje za ich pomocą zakupów online przynajmniej raz w miesiącu

46% osób posiadających smartfona korzysta z bankowości mobilnej

Pewien człowiek nie został zatrudniony jako osoba sprzątająca ponieważ nie posiadał własnego konta e-mail

Obecne urządzenia mobilne posiadają aż 600 rozdzielczości ekranu. W roku 2012 było ich tylko 320

Rocznie ofiarą cyberprzestępstw pada 7 milionów Polaków - to 3 razy więcej niż zapada na grypę

Średnia prędkość Internetu to 2,3 Mbps co daje średni czas ładowania strony internetowej 6,7 sekund

24,3% z 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych świata posiada integrację z Facebookiem

Jeżeli firma zatrudnia 100 pracowników, którzy odbierają dziennie 15 e-maili, to w ciągu jednego roku koszt spamu wynosi 46 500 zł

4 na 10 użytkowników sieci społecznościowych pada ofiarą cyberprzestępców

Tworzenie strony w oparciu o system CMS sprawia, że administracja taka stroną jest porównywalna do obsługi programu MS Word

W pierwszym kwartale 2013 roku Google Analytics rozpoznał aż 435 różnych modeli urządzeń mobilnych

W 2014 roku w Internecie pojawiło się 54 mln stron internetowych w tym 36 naszego autorstwa

67% osób posiadających smartfona robi zakupy online

Ponad 50% sklepów internetowych w Polsce prowadzona jest przez jedną lub dwie osoby

58% stron internetowych używa narzędzia Google Analytics do sprawdzania statystyk swojej witryny

Internauci chętniej robią zakupy w sklepach internetowych jeśli wysyłka jest całkowicie darmowa

85% osób uważa, że strony responsywne są równie ważne co strony desktopowe

W zeszłym roku ofiarą internetowych oszustw i ataków padło 45% internautów

81% osób posiadających smartfona przegląda na nim strony

Najczęstszą pozycją logo na stronie internetowej jest lewy górny róg. To właśnie tam najczęściej szukają go odwiedzający

W 2015 całkowita wartość rynku internetowego w Polsce osiągnie próg 77 mld zł, to aż 4,1% PKB

Na świecie jest ponad 2,2 mld użytkowników poczty e-mail, a w ciągu każdego dnia jest wysyłane 144 mld wiadomości e-mail

Tylko 14% stron internetowych widocznych w sieci używa technologii HTML5

Responsive Web Design - strony przyjazne urządzeniom przenośnym

przez: Studio Interaktywne Footstep Odsłony: 5848

tworzenie stron www webusability strona przyjazna użytkownikom responsive web design

Tworzenie stron responsywnych

Responsive Web Design jest jednym ze sposobów na dostosowanie strony internetowej do prawidłowego wyświetlania sie na urządzeniach przenośnych.

Firma Google w swoich wytycznych dla webmasterów sugeruje, aby strony dedykowane tabletom i smartfonom były wykonywane właśnie w technologii RWD. Już niedługo w wyszukiwarkach na telefonach ma zostać wprowadzona dodatkowa funkcjonalność, informująca użytkownika czy dana strona jest dostosowana do jego urządzenia, co może w znaczący sposób wpływać na decyzję użytkownika dotyczącą wyboru strony, na którą wejdzie.

Dlaczego RWD jest takie ważne?

Responisve Web Design to nie tylko dopasowywanie ekranu oraz automatyczna zmiana wielkości obrazków – chodzi raczej o całkowicie nowe podejście do tworzenia stron internetowych. Ciągły wzrost rynku smartfonów oraz tabletów wymusił na webmasterach konieczność podjęcia kroków ku optymalizacji procesu tworzenia stron internetowych przystosowanych do wyświetlania na wszystkich urządzeniach. Zamiast tworzyć kilka stron dla różnych urządzeń – warto od początku stworzyć stronę internetową przystosowaną do wyświetlania się prawidłowo na różnych urządzeniach.

Warto wspomnieć o ogólnych zaletach korzystania z responsywnych stron internetowych. Oprócz wspomnianego ukłonu w stronę użytkowników urządzeń mobilnych (przystosowanie wielkości, nawigacji oraz ograniczenie przepływu danych), warto wspomnieć o ujednoliceniu strony. Łatwiej jest zarządzać jedną stroną internetową, która dostosuje się do preferencji użytkownika, niż wprowadzać zmiany na kilku stronach dedykowanych konkretnym użytkownikom. Również sama struktura kodu pozytywnie wpłynie na optymalizację pod kątem wyszukiwarek – wszak nasza strona będzie dysponowała jednym, zawsze identycznym kodem źródłowym. Sam Google we wskazówkach dla webmasterów gorąco zachęca do korzystania z RWD.

Pisząc o zaletach RWD nie można jednak zapomnieć o jego wadach. Wśród nich znajdziemy między innymi potrzebę poświęcenia większej ilości czasu na zaprojektowanie responsywnej strony internetowej. Samo projektowanie również oznacza mniejsza kontrolę nad układami pośrednimi. Rozumiemy przez to istnienie wielu urządzeń operujących na niestandardowych rozdzielczościach ekranu, które zostaną niejako pominięte przed docelowy wygląd i będą musiały załapać się w przedziały zdefiniowane dla bardziej popularnych konkurentów. Wydłuża się również sam czas ładowania strony oraz jej szybkość działania. Dzieje się tak ze względu na pobieranie nadmiernego kodu strony (w porównaniu do zoptymalizowanych wersji stron internetowych). Istnieje jeszcze problem starszych przeglądarek internetowych, które najzwyczajniej w świecie nie obsługują Media Queries. Oraz na samym końcu - niektórych stron internetowych po prostu nie da się zrobić jako responsywnych.

Podstawowe porady

Jeżeli zamierzasz stworzyć stronę internetową opartą o responsywny szablon polecamy trzymać się kilku podstawowych porad:

1. Staraj się opierać o jak najmniej szablonów na swojej stronie. Im bardziej poszczególne sekcje lub podstrony różnią się od siebie tym trudniej będzie dostosować je pod RWD.

2. Unikaj dużej ilości danych umieszczonych w tabelach. Ciężko jest dostosować tabele do przyjaznego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych.

3. Korzystaj z ogólnie przyjętych standardów – dzięki temu zachowasz pewność, że strona będzie poprawnie wyświetlać się na większości najpopularniejszych przeglądarek.

4. Zrób elastyczny szablon. Elastyczne struktury używają kolumn do porządkowania treści, a także relatywnych (a nie ustalonych!) szerokości do wyświetlania w oknie przeglądarki. Płynny szablon jest najłatwiejszą drogą do osiągnięcia sukcesu i bycia przygotowanym na każdą wielkość oraz orientację ekranu. Unikaj position: fixed.

5. Należy unikać aplikacji Flash. Animacje we Flashu nie są w pełni obsługiwane przez większość urządzeń mobilnych (przez niektóre nie są w ogóle obsługiwane, np. produkty Apple). Przy odpowiednim zastosowaniu HTML5, CSS3 oraz JavaScript (w tym biblioteki JS takie jak jQuery i MooTools) można uzyskać porównywalne efekty do Flasha.

Jako, że Responsive Web Design jest tematem bardzo ważnym oraz jak najbardziej aktualnym, z pewnością powrócimy jeszcze do niego na łamach naszego bloga. Jeżeli macie jakieś pytania lub problemy z przystosowaniem Waszej strony internetowej pod urządzenia mobilne, zapraszamy do komentowania.