Na świecie istnieje 634 mln stron internetowych (stan na grudzień 2012)

Kobiety znacznie lepiej radzą sobie w prowadzeniu sklepu internetowego niż mężczyźni

94% użytkowników smartfonów korzysta z lokalnych rekomendacji Google

W ciągu 60 sekund na świecie rejestrowanych jest 80 nowych domen

Najefektywniejszym dniem do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest czwartek

Przeciętny człowiek wpatruje się w swój telefon średnio 34 razy dziennie

Najskuteczniejszą formą promocji sklepu internetowego oraz strony internetowej jest pozycjonowanie

Facebook ma każdego miesiąca 1 mld aktywnych użytkowników

80% stron internetowych posiada tło w jasnej tonacji kolorów

Prawie co drugi sklep internetowy prowadzony jest przez kobietę. Panie świetnie sobie radzą w tej dziedzinie.

W ciągu 60 sekund na świecie wysyłanych jest ponad 200 wiadomości email

43% osób posiadających smartfona planuje za jego pomocą podróże

48% osób uważa, że jeżeli strona nie wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych to firmie nie zależy na klientach

W ciągu 60 sekund na świecie wyszukiwarka Google odnotowuje 2 miliony zapytań

Częste aktualizowanie strony internetowej ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie

17.4% wszystkich odwiedzin na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych

Kwota jaką średnio wydaje użytkownik Internetu na zakupy w sklepach internetowych wynosi 250 zł

Najchętniej kupowane w sklepach internetowych są gry, sprzęt elektroniczny, filmy i muzyka, książki oraz odzież i obuwie

W robieniu zakupów w sklepach internetowych nieznacznie przeważają mężczyźni (54%)

Roczny koszt zwalczania cyberprzestępczości to 110 mld dolarów

Najpopularniejszą forma płatności w sklepach internetowych jest przelew bankowy, najmniej popularna jest płatność kartą płatniczą

Najczęściej wybieraną godziną do realizacji kampanii e-mail marketingowej jest godzina 8:00

Produkty trudno dostępne w sklepach internetowych to: leki, meble, bielizna, a w szczególności artykuły spożywcze

Do roku 2112, na Facebooku będzie ponad 750 milionów kont zmarłych ludzi

66% użytkowników tabletów i smartfonów uważa, że długi czas ładowania strony jest frustrujący

W Internecie również panuje moda. Dostosowanie wyglądu strony www do panujących trendów korzystnie wpływa na odwiedzających

Ponad 70% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach po godzinie 18:00 ma zabarwienie erotyczne

Dzięki zakupom przez Internet kupując kosmetyki zaoszczędzisz aż 18%. To najbardziej opłacalny produkt w Internecie.

Najczęstszym językiem programowania przy tworzeniu stron internetowych jest język PHP

70% internautów preferuje poznanie firm przez artykuł, a nie za pośrednictwem reklamy. Z tego wynika, że internauci nie ufają reklamom

Łączna wartość wszystkich sklepów internetowych w Polsce wynosi 5,33 mld zł

Sanepid może skontrolować sklep internetowy jeśli ten w swojej ofercie posiada artykuły spożywcze

Przeciętny użytkownik smartfona opuści stronę internetową, jeżeli ta będzie ładować się ponad 5 sekund

Najczęstszym system operacyjnym w Smartfonach Polaków jest Android (59%) a jako drugi iOS (38%)

W 2012 roku do wyszukiwarki Google wysłano 1.2 bln zapytań. Zakładając, że jest 6 mld ludzi na Ziemi każdy korzystał z niej 200 razy

2.1 mld ludzi na świecie korzysta z mobilnego Internetu

68,8% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail to spam

87% stron internetowych posiada własną wyszukiwarkę. Ułatwia to życie użytkownikom gdyż nie muszą przeszukiwać całej strony

Blisko 95% ludzi w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Na drugim miejscu jest Bing z wynikiem 1.73%

W ciągu 60 sekund na świecie powstaje 571 nowych stron internetowych

Najpopularniejszą przeglądarką w Polsce jest Mozilla Firefox (41%), jako druga jest Google Chrome (29%) a trzeci jest Internet Explorer (16%)

55% transakcji przeprowadzanych w Internecie zaczyna się od wpisania frazy w wyszukiwarkę

69% użytkowników tabletów dokonuje za ich pomocą zakupów online przynajmniej raz w miesiącu

46% osób posiadających smartfona korzysta z bankowości mobilnej

Pewien człowiek nie został zatrudniony jako osoba sprzątająca ponieważ nie posiadał własnego konta e-mail

Obecne urządzenia mobilne posiadają aż 600 rozdzielczości ekranu. W roku 2012 było ich tylko 320

Rocznie ofiarą cyberprzestępstw pada 7 milionów Polaków - to 3 razy więcej niż zapada na grypę

Średnia prędkość Internetu to 2,3 Mbps co daje średni czas ładowania strony internetowej 6,7 sekund

24,3% z 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych świata posiada integrację z Facebookiem

Jeżeli firma zatrudnia 100 pracowników, którzy odbierają dziennie 15 e-maili, to w ciągu jednego roku koszt spamu wynosi 46 500 zł

4 na 10 użytkowników sieci społecznościowych pada ofiarą cyberprzestępców

Tworzenie strony w oparciu o system CMS sprawia, że administracja taka stroną jest porównywalna do obsługi programu MS Word

W pierwszym kwartale 2013 roku Google Analytics rozpoznał aż 435 różnych modeli urządzeń mobilnych

W 2014 roku w Internecie pojawiło się 54 mln stron internetowych w tym 36 naszego autorstwa

67% osób posiadających smartfona robi zakupy online

Ponad 50% sklepów internetowych w Polsce prowadzona jest przez jedną lub dwie osoby

58% stron internetowych używa narzędzia Google Analytics do sprawdzania statystyk swojej witryny

Internauci chętniej robią zakupy w sklepach internetowych jeśli wysyłka jest całkowicie darmowa

85% osób uważa, że strony responsywne są równie ważne co strony desktopowe

W zeszłym roku ofiarą internetowych oszustw i ataków padło 45% internautów

81% osób posiadających smartfona przegląda na nim strony

Najczęstszą pozycją logo na stronie internetowej jest lewy górny róg. To właśnie tam najczęściej szukają go odwiedzający

W 2015 całkowita wartość rynku internetowego w Polsce osiągnie próg 77 mld zł, to aż 4,1% PKB

Na świecie jest ponad 2,2 mld użytkowników poczty e-mail, a w ciągu każdego dnia jest wysyłane 144 mld wiadomości e-mail

Tylko 14% stron internetowych widocznych w sieci używa technologii HTML5

Jak zrobić dobrą stronę: Strona przyjazna użytkownikowi

przez: Studio Interaktywne Footstep Odsłony: 3978

tworzenie stron www webusability strona przyjazna użytkownikom optymalizacja stron

Tworzenie przyjaznych stron internetowych

Użyteczność i funkcjonalność strony internetowej jest jednym z najważniejszych elementów wpływającym na zachowania użytkownika. Im mniej przyjazna strona, tym szybciej odwiedzający z niej uciekną.

Dostarczenie jak najbardziej przyjaznej użytkownikom strony powinno być na szczycie obowiązków jakie należy spełnić przy tworzeniu strony internetowej. Zadajcie sobie takie pytania: Czego będą szukać odwiedzający moją stronę internetową? Jakie mają pytania i problemy? Jak mogę dostarczyć im to, czego szukają? Odpowiedzi na te pytania przysłużą się do stworzenia strony internetowej zaprojektowanej na spełnianie oczekiwań odwiedzających i pozyskiwanie nowych klientów. A to przecież dlatego chcecie posiadać stronę internetową! Jednak przy tworzeniu strony internetowej dostosowanej do potrzeb użytkownika, webmasterzy często popełniają błędy, które omówimy poniżej.

Animacje Flash

Ciężko jest nam przejść obojętnie kiedy chodzi o strony internetowe z elementami flashowymi. Z jednej strony, strony internetowe wykonane w technologii Flash charakteryzują się interesującym i interaktywnym wyglądem, ale podobne (a nawet te same!) efekty można uzyskać stosując HTML5, CSS3 i odrobinę jQuery. Dlaczego nie powinno robić się strony wyłącznie we Flashu to temat na całkowicie odrębny artykuł, ale wystarczy wspomnieć tylko o bardzo ograniczonych możliwościach indeksowania, optymalizowania i pozycjonownia strony Flash. W tym punkcie głównie chodzi o to, żeby strona nie była przeładowana animacjami flash. Uzyskane efekty najeżdżania na butony lub animacji są dobre dla gier we Flashu, a nie dla strony z rzeczowymi informacjami. Myślenie typu „Jak mogę zaimponować ludziom moją stroną internetową?” lepiej zastąpić „Co mogę umożliwić dzięki mojej stronie internetowej?”.

Muzyka lub filmy na starcie

Możliwość osadzania ścieżek dźwiękowych lub filmowych na stronie to jedna z największych przewag stron internetowych w porównaniu do tradycyjnych form marketingu. Z całego serca zachęcamy do produkowania multimedialnych treści i udostępniania ich na swojej stronie. Sami planujemy wdrożenie wideoporadników już w najbliższym czasie! Ale! Nie można odpalać takich treści już od początku wizyty gościa na stronie internetowej. Trzeba dać użytkownikowi możliwość wyboru, czy chce oglądać lub słuchać naszych multimediów. Użytkownicy strony mogą być właśnie w pracy, w szkole, w bibliotece lub innym miejscu, gdzie odtworzenie głośnej muzyki spowoduje opuszczenie strony tak szybko, jak to tylko możliwe!

Odznaki i wyróżnienia

Tak jak wszystko inne, odznaki które pokazują przynależności do różnych stron społecznościowych, branż przemysłów, programów partnerskich czy ogólnie innych stron są dobre z umiarem. Jednak odznaki na stronach internetowych mają to do siebie, że trudno dopasować je stylistycznie i rzadko pasują do designu strony. Ich nadmiar może być po prostu kiczowaty, a wiele z nich używa technologii Flash, o której pisaliśmy dosłownie przed momentem…

Nieład i brak organizacji

Rozpatrując główne cele naszej strony internetowej, czasami dochodzimy do wniosku, że wcale nie jest to tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie wtedy, kiedy mamy wiele produktów, usług czy eventów, które chcemy promować. Kiedy zastanawiamy się, w jaki sposób możemy wypromować nową inicjatywę, częstym błędem jest podejście „wrzucić to na stronę główną”. Strona główna powinna być bardzo precyzyjnie zaplanowana i zaprojektowana, tak aby możliwości płynące z marketingu internetowego oraz strategii komunikacji były zmaksymalizowane. Nie róbmy ze strony internetowej tablicy ogłoszeń. Przykładowo, Google dosyć często wprowadza nowe produkty (czasami nawet co tydzień), ale strona główna jest wolna od ogłoszeń i skupiona na swoim głównym celu – pomocy w przeszukiwaniu sieci internetowej. Jeżeli Twoja firma posiada wiele produktów, o których chce poinformować docelowego użytkownika – zadbaj o to, aby strona była zaprojektowana w odpowiedni sposób.

Reklamy na stronie

Dopóki głównym źródłem dochodów nie są reklamy, nigdy nie powinno się umieszczać bannerów reklamowych lub reklam kontekstowych na stronie! Głównym celem strony internetowej i jej treści jest kreowanie wizerunku firmowego Twojej firmy, a nie konkurencji! Reklamy sieciowe takie jak Google AdWords często umieszczają reklamy najgroźniejszych konkurentów! Pewnie, zarobicie dodatkową gotówkę zupełnie za nic, ale naszym zdaniem jeden dodatkowy klient rocznie przyniesie większe zyski niż sieci reklamowe. Dodatkowo, umieszczanie treści reklamowych zaraz obok treści informacyjnych jest źle odbierane – użytkownik strony czuje się jak na bazarze. Powinno się bardziej dbać o swoje treści (i wizerunek firmy!) niż sprzedawanie ich części za grosze.

Odpowiedni kontrast

Byliście kiedyś na stronie internetowej, które posiada biały tekst na czarnym tle? Może wyglądać to całkiem nieźle z designerskiego punktu widzenia, ale oczy potrafią się przy tym zmęczyć. Z racji wykonywanego zawodu, potrafimy przez wiele godzin gapić się w ekran komputera każdego dnia. Nie róbcie z czytania Waszych tekstów czegoś trudniejszego niż powinno być. Zróbcie przysługę swoim użytkownikom i sformatujcie swój tekst tak, aby był łatwy do przeczytania. Najpewniejszym sposobem jest używanie czarnego (lub ciemnoszarego) tekstu na jasnym tle.

Kompleksowa nawigacja

Jednym z kardynalnych grzechów na stronach internetowych jest zmieniająca się na podstronach nawigacja. Celem strony powinno być zapewnienie użytkownikowi łatwości znalezienia poszukiwanych informacji tak szybko i łatwo, jak to możliwe. Zmienianie głównej nawigacji na różnych podstronach powoduje frustracje oglądających i powoduje ich wyjście ze strony. Ale wypchanie menu nawigacyjnego wszystkimi stronami przyniesie dokładnie ten same efekt! Także postarajcie się zapewnić użytkownikom intuicyjną nawigacje, którą możecie wspomóc ścieżką powrotu oraz paginacją.

Nieistotne treści

To, że posiadasz jakieś treści nie oznacza jeszcze, że należy je publikować. Nieistotne i niepotrzebne treści mogą bardziej zaszkodzić stronie niż jej pomóc. Odwiedzający stronę, gdy zobaczą „off-topic” mogą być zagubieni i nie wiedzieć, czym do końca zajmuje się firma, której stronę przeglądają. Nie ma nic złego w dodawaniu anegdot czy osobistych przemyśleń na temat oferty, ale zawsze bądź pewny, że trzymasz się tematu.

Otwierające się okienka

Okienka pop-up to prawdziwy wrzód na tyłku stron internetowych. Nie ma nic bardziej odwracającego uwagę i doprowadzającego do szału niż otwierające się okienka, szczególnie jeżeli są to reklamy. Pop-upy nie tylko odwracają uwagę od treści zawartej na stronie, ale tworzą też wizerunek zaspamowanej strony, nisko ocenianej przez oglądających. Czasami, korzystając z nowych rozwiązań technologicznych, można uzyskać całkiem ciekawy efekt, ale ponownie – należy tego używać z umiarem.

Czy znacie jeszcze jakieś inne frustrujące rzeczy, które odstraszają wręcz oglądających strony internetowe? Albo jest coś, co uważasz za wysoce niestosowne lub niepotrzebne przy projektowaniu stron internetowych? Zapraszamy do dyskusji!